שיתוף ידע ולמידה
למידה בארגון טויוטה

גארי קונורס, מנהל טויוטה, כותב בהקדמה לספרו של פרופ' ג'פרי לייקר- 'דרכה של טויוטה', כלהלן:

"את דרכה של טויוטה ניתן לסכם בקצרה באמצעות שני עמודי תווך התומכים בה: שיפור מתמיד וכבוד לאנשים.

שיפור מתמיד, הנקרא Kaizen, מגדיר- 'קראו תיגר על כל דבר'.

ערכו האמיתי של השיפור המתמיד הוא ביצירת אווירה של למידה מתמדת וסביבה שלא רק משלימה עם שינויים אלא מאמצת אותם בפועל. סביבה כזו יכולה להיווצר רק במקום בו רוחשים כבוד לאנשים.

אני סבור שאין להנהלה תפקיד חיוני יותר מלהניע ולשתף אנשים רבים לעבוד יחד למען מטרה משותפת".

 

בהמשך מפרט פרופ' לייקר את הבסיס לתרבות הלמידה בטויוטה:

המפתח ללמידה בתרבות היפנית הוא ה  - hansei  שמשמעו- הרהור.

ביפן אומרים ההורים לילדיהם- 'אנא עשו  Hansei ' והמשמעות היא – עליכם להרהר בשיפור התנהגותכם.

כשאתה עושה משהו לא בסדר, עליך להיות עצוב בשל כך, להרהר בכך ולתכנן כך שלא תחזור לעולם על אותה שגיאה.

כשנאלצה טויוטה ללמד מנהלים מעבר לים את דרכה, עם הקמת מפעלים מחוץ ליפן, מצאה כי לימוד תפיסה זו היה אחד הדברים הקשים ביותר אתם היה עליה להתמודד.

למעשה ה- Hansei  הינו הרבה יותר מהרהור: עליך להיות הגון וכנה בנוגע לחולשות שלך ולחשוב כיצד אתה משתנה כדי להתגבר על חולשות אלה.

בטויוטה מקיימים אירועי  hansei  פורמליים באבני דרך מרכזיות של תכנון מכונית, וכן גם עם סיום התכנון וההשקה.

 

ואמנם זהו כאן המסר המרכזי:

הלמידה בטויוטה מבוצעת ביסודיות מירבית כיון שהיא מונחית מלמעלה- מהרמה הבכירה ביותר, הרואה בלמידה דרך חיים.

בכל ארגון מתרחשת למידה.  השאלה היא אם למידה זו הינה שיטתית ולאורך זמן.

הקשר שבין הלמידה והתוצאות העסקיות אינו מובן מאליו. הוא קשה להמחשה או ל'הוכחה'.

על כן, רק כאשר העומד בראש הארגון משוכנע כי אכן קשר זה הינו ממשי, תהיה בארגון זה מחויבות אמיתית ללמידה שיטתית.

 
Mon, 06 Jul 2020